דלקת רחם (PYOMETRA)

דלקת רחם הינה תופעה מסכנת חיים , השכיחה בכלבות ופחות בחתולות בלתי מעוקרות.

באופן נורמאלי בכלבה  , לאחר הייחום , השחלות מפרישות הורמון הנקרא פרוגסטרון , האחראי על שמירת ההריון (שגשוג רירית הרחם , סגירת צוואר הרחם ועוד) . ההורמון מופרש במשך כחודשיים מסוף הייחום בין אם הכלבה הרה ובין אם לאו. בכלבה שאינה הרה הוא חושף את הרחם לזיהום חיידקי , אשר מגיע לרב מדרכי השתן ומהנרתיק. מדופן הרחם המודלק , לעתים משתחררים תוצרי חיידקים (אנדוטוקסינים) , אשר עלולים לגרום נזק לאיברים שונים בחלל הבטן כמו הכבד והכליות.  מתן תרופתי של הורמונים לכלבות ולחתולות , כמו זריקות למניעת ייחום עלולות לגרום דלקת רחם באותו מנגנון.

הסימנים אותם תציג הכלבה תלויים במצב צוואר הרחם - כאשר הוא פתוח  , הדבר יתבטא כשלב ראשון בהפרשה דמית מוגלתית מהנרתיק. במצב בו צוואר הרחם סגור , מצב המהווה סכנה גדולה ויתר לבעל החיים , כיוון שהרחם המלא עלול להתפוצץ ולפזר את תוכנו המזוהם בחלל הבטן , הסימנים אינם ספציפים ויכולים להתבטא בחוסר תאבון , חולשה , דכאון , הקאות , כאב בטן , חום ועליה בשתיה ובהשתנה.

תהליך האבחון כולל הסטוריה אופיינית (ייחום אחרון בחודשיים האחרונים) , בדיקה גופנית , בדיקות דם ושתן  , על מנת לברר את מצבה הכללי של הכלבה ולאמוד סיבוכים אפשריים. האבחנה הסופית נעשית על ידי הדמייה ברנטגן או באולטרסאונד.

הטיפול המומלץ הוא עיקור דחוף בו מוצאים הרחם והשחלות. במקביל בעל החיים מטופל בנוזלים ובאנטיביוטיקה לוריד , ובטיפול תומך בהתאם למצבו. במקרים הפשוטים , לרב האשפוז הוא של 24-48 שעות. במידה ויש סיבוכים (רחם שהתפוצץ , פגיעה כלייתית , אנמיה חריפה) , יידרש אשפוז ממושך יותר.

במקרים חריגים בהם מדובר בכלבה או חתולה צעירות המיועדות לרבייה , שמצבן הרפואי הכללי טוב ניתן לשקול טיפול תרופתי המבוסס על שילוב של טיפול הורמונאלי בפרוסטגלנדינים , אשר גורמים לתופעות הפוכות מאלו של הפרוגסטרון ושל אנטיביוטיקה לטיפול בזיהום. מתן התרופות נעשה על ידי רופא בהזרקה והוא לעתים מלווה בתופעות לוואי של חוסר מנוחה , ריור , הקאות , והרחבת אישונים. לרב הסימנים נעלמים בתוך 5-30 דקות ממועד ההזרקה. פרוטוקול הטיפול כולל 5-7 הזרקות . במידה והתופעות חוזרות יש לשקול סבב נוסף של טיפול או עיקור. כיוון שלטיפול זה שיעור הצלחה נמוך יחסית , והוא נושא סיכון של תופעות לוואי יש לשקול את כדאיותו.

עמוד הבית
מחלקות בית החולים